مقدمه
علم فلسفه از علوم مبنایی و بنیادین در معرفت بشری شمرده میشود.معمولا فلاسفه در این علم به پیجویی حقایق کلی هستی و وجود و لوازم و عوارض آن پرداختهاند.گرچه از فلاسفه تعاریف مختلف و متفاوتی بدست داده شده، ولی همگی در این که فلسفه پژوهشی در کلیترین وجوه هستی است مشترک میباشند.هرگونه تعریفی از فلسفه خود در حقیقت گردن نهادن به روشی خاص در پژوهش فلسفی است، کما اینکه در بسیاری از تعاریف ارائه شده درباره فلسفه، ذکر روش علم فلسفه از اجزاء تعریف قرار داده شده است.
فلسفه آموزش و پرورش یا همانا فلسفه تعلیم و تربیت، یک علم میان رشتهای است که به بررسی رابطه آموزش و پرورش و فلسفه می پردازد. هدف از نوشتن این مقاله آشنایی مختصر با مفاهیم فلسفه، تعلیم و تربیت فلسفه تربیتی است. برای روشن شدن ارتباط فلسفه با تعلیم و تربیت لازم است ابتدا مفهوم فلسفه و تعلیم و تربیت را بیان نمود و سپس رابطه آنها را در پیوند با فلسفه بررسی کرد.
بیان مسأله
اصول و فلسفه تعلیم و تربیت یکی از درس های تربیتی مهم و ضروری متقاضیان حرفه ی معلمی است. در توصیه نامه بین المللی یونسکو، فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از مواد درسی ضروری آن ها لحاظ شده است. معلمان، کلیدی ترین عنصر یک نظام تعلیم و تربیت هستند. اهمیت و جایگاه و نقش معلم در تعلیم و تربیت تا آن جاست که برخی معتقدند "معلم کارایی و کفایت او، آیینه تمام نمای کفایت و کارآیی هر نظام آموزش و پرورش است"(ایروانی، شرفی و دهنوی. به نقل از مهرمحمدی، 1379).
ما در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ این سؤال بودیم: آیا فلسفه با تعلیم و تربیت رابطه ای دارد؟
ادامه مطلب
نقش فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت
فلسفه ,تعلیم ,تربیت ,علم ,رابطه ,پرورش ,تعلیم و ,و تربیت ,فلسفه تعلیم ,در این ,و پرورش
درباره این سایت